skip to Main Content

The research group DEAL is also involved in designing training materials and operational support for teachers, tutors and language learners with special needs

Methodological support

MEAL is a free service open to all young people, school and university students, but also to the local citizenship. The service includes 11 video lessons which aim to help teachers and students think about how languages are learned ​​and what strategies can be used to improve study methods. The project has been set up by the Research on Language Teaching Centre, to which the Group DEAL pertains.

In this Loescher Research Notebook, Michele Daloiso discusses the principles to be followed in the designing of learning materials accessible to children with learning difficulties, and also offers practical examples and best practices. The notebook is available online free of charge

Once registered on the University of Utet site you can access the operational resources of the following volumes:

Daloiso, M. (2012) Lingue straniere e dislessia evolutiva. Teoria e metodologia per una glottodidattica accessibile, Utet università, Torino.

The following is the list of tools available for this volume:

1. Rilevazione delle prestazioni atipiche in lingua straniera

2. Criteri di selezione di parole straniere per i compiti meta-fonologici

3. Rilevazione della consapevolezza fonologica in lingua straniera

4. Strumenti per l’autoriflessione sullo stile di apprendimento linguistico

5. Guida alla compilazione del Piano Glottodidattico Personalizzato

5bis. Modello PGP

6. Misure compensative e dispensative

7. Mezzi compensativi informatici

8. Modelli di prompt per la produzione linguistica

9. Lista di controllo per l’accessibilità di un test linguistico

Daloiso, M. (2015) L’Educazione linguistica dell’allievo con bisogni specifici. Italiano, lingue straniere e lingue classiche, Utet Università, Torino.

The following is the list of tools available for this volume:

1. Griglia per l’osservazione dei bisogni linguistici specifici nella classe di lingua

2. Questionario di riflessione sullo stile di apprendimento linguistico

3. Intervista sullo stile di apprendimento linguistico

4. Griglia osservazione stile di apprendimento linguistico

5. Questionario di riflessione sullo stile d’insegnamento

6. Modello di Profilo Glottomatetico funzionale

7. Griglia per l’analisi dei materiali glottodidattici

8. Linee-guida potenziamento dell’accessibilità dei materiali

9. Procedure e modelli per la costruzione di prompt linguistici

Teaching materials

The DEAL Research Group, as part of its collaboration with Oxford University Press, has worked as a consultant and has produced various educational materials for children and adolescents with special needs. Below we highlight the main publications

Teaching materials

Assessment materials

Teaching materials

LIBES (Languages ​​for Special Educational Needs) is a series of operational notebooks designed by some members of the DEAL Research Group and published by Loescher which aim to help pupils with Special Educational Needs in language learning. The notebooks are designed for the study of Spanish, French and German. They do not replace the language course, but are to be used as a supplement in order to facilitate learning in the most critical steps of the educational path

The following Notebooks have been published:

2014

  • Celentin P. (2014), Quaderni LiBES per J’@ime!, (di Barthés, Boyer, Sureau), corso di francese per la scuola secondaria di 1° grado.
  • Melero C. (2014), Quaderni LiBES per ¡Pista libre! (di Martínez-Crespo, Mezzadri), corso di spagnolo per la scuola secondaria di 1° grado.
  • Spinello M. (2014), Quaderni LiBES per Deutsch im Team (di Esterl, Körner, Einhorn), corso di tedesco per la scuola secondaria di 2° grado.

2015

  • Digito, M., Spinello, M., (2015) Quaderni LiBES per DAS, (di Motta), corso di tedesco per la scuola secondaria di 2º grado
  • Melero, C., Arroyo, I., (2015) Quaderni LiBES per Más rico, (di Benavente et al.), corso di spagnolo per la scuola secondaria di 1º grado
  • Bazzarello, A., Dimalta, P. (2015) Quaderni LiBES per C’est la classe! (di Léonard), corso di francese per la scuola secondaria di 1º grado

 

Assessment materials

Together with the publishing house RCS, the DEAL Research Group has adapted tests from two language manuals

  • D’ANNUNZIO B. (2014) Verifiche adattate per Fantastique 1/2/3 (Autori del corso di lingua: Fabienne Gallon e Alice Reboul), RCS/Hachette.
  • MELERO, C., e  JIMÉNEZ PASCUAL, G. (2014) Verifiche adattate per DSA per ¡Así es! 1/2/3 (Autori del corso di lingua CABEZA SÁNCHEZ, M. C., et al.), RCS/Edinumen
.

×Close search
Search